فیلم | هوش مصنوعی منبع نیست
کد خبر: 4179706
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی / ۵

فیلم | هوش مصنوعی منبع نیست

محمدمحسن دوباشی، کارشناس سواد رسانه‌ای معتقد است برخی تصور می‌کنند وقتی از چت جی‌پی‌تی سؤال می‌کنید درست پاسخ می‌دهد، در حالی که این طور نیست و بارها و بارها خطا کرده است. بنابراین باید درک کنیم که هوش مصنوعی یک ابزار است و منبع نیست.

محمدمحسن دوباشی، عضو هیئت امنای باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در نشست «فضای دیجیتال؛ اخبار جعلی و فریب افکار عمومی» که در ایکنا برگزار شد، گفت: هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است و پدیده جدیدی نیست و در یک سال گذشته اخبار بسیاری درباره هوش مصنوعی منتشر شده است وگرنه چندین دهه است که درباره این فناوری تحقیق و بررسی می‌کنند، البته در رابطه با این فناوری یک مسئله تغییر کرده است و آن هم اینکه قبلاً هوش مصنوعی بنا داشت با یک نفر ارتباط داشته باشد، یعنی کامپیوتر را آموزش می‌دادند تا با یک نفر شطرنج بازی کند. امروز هوش مصنوعی، مواجهه‌اش را با جامعه مطرح می‌کند. یعنی هوش مصنوعی فقط به شما پاسخ نمی‌دهد، بلکه از انبوه اطلاعات جوامع استفاده می‌کند و پاسخ می‌دهد.
 

پیدا کردن دیپ فیک فقط از طریق هوش مصنوعی انجام می‌شود و ابزارهایی دارد که پیچیده‌ترین عکس‌ها را در لحظه جستجو می‌کند، مثلاً می‌بینید براساس حوادثی که در سال‌های اخیر رخ داد و یا اتفاقاتی که در غزه شاهد بودیم، تصاویر جعلی منتشر می‌شود و می‌توان آن را در گوگل لنز جستجو کرد و دید که این عکس فیک است و این کار چند لحظه بیشتر زمان نمی‌برد.

انتهای پیام
captcha